Sposoby pakowania w FedEx

Kwestia pakowania przesyłek jest bardzo ważna. To obowiązkiem nadawcy jest odpowiednie zapakowanie przesyłki tak, by jej opakowanie spełniło swoją rolę w transporcie. Należy zawsze pamiętać, by opakowanie było odpowiednie dla rozmiarów i wagi każdej paczki: 
- karton powinien być nowy, nie używany, 
- jeśli towar jest mniejszy niż karton należy go zabezpieczyć w środku wypełnieniem (lekkim, najlepiej styropianowym), aby towar się nie przemieszczał podczas transportu, co może spowodować uszkodzenia, 
- po zapakowaniu karton powinien być oklejony taśmą na każdym łączeniu, 
- list przewozowy trwale przyklejony na paczkę – powinien znajdować się tylko jeden list, by nie było wątpliwości na jakie dane przesyłka ma zostać nadana. Etykieta powinna być umieszczona na największym boku paczki,
- kartony nie powinny być łączone ze sobą a wysyłane osobno i każdy z nich powinien posiadać etykietę.

Dodatkowo ważnym jest, aby przesyłki były sklasyfikowane odpowiednio jako paczka standardowa bądź niestandardowa. Te wytyczne różnią się u każdego z przewoźników - w tym celu prosimy zapoznać się z poniższą rozpiską.

UWAGA! Jeśli nie wiesz, jak zapakować dany towar lub czy taki towar jest przez przewoźnika transportowany skontaktuj się z nami!

Sposoby pakowania i podział na przesyłkę standardową (sortowalną) i niestandardową (niesortowalną).

Przewoźnik

Standard

Niestandard

Całkowity zakaz wysyłki

FedEx

- Paczka mieszcząca się w wymiarach paczki standardowej firmy FedEx.

- Zapakowana w foliopak firmy kurierskiej lub karton o regularnym kształcie, zaklejony taśmą, nie oklejony folią stretch.

- Karton musi być odpowiedni do rodzaju i wagi towaru. 

- Towar należy zabezpieczyć przed przemieszczaniem się w paczce (wypełnienie np. pianka, papier, folia bąbelkowa, itp.)

- Przesyłka nie może stwarzać zagrożenia dla innych paczek (np. wystające, ostre elementy).

- Paczka spełniająca wymogi Fit to Travel (instrukcja załączona w pliku PDF poniżej artykułu - należy się z nią zapoznać)

 

-  Paczka niemieszcząca się w wymiarach przesyłki standardowej, jednak nie przekraczająca wymiaru przesyłki niestandardowej.

- Zapakowana w karton o regularnym kształcie, zaklejony taśmą, oklejony folią stretch lub karton o nieregularnym kształcie.

- Przesyłka, która posiada oznaczenia o delikatnej zawartości, strzałki kierunkowe, taśmy bindujące. 

- Karton musi być odpowiedni do rodzaju i wagi towaru. 

- Towar należy zabezpieczyć przed przemieszczaniem się w paczce (wypełnienie np. pianka, papier, folia bąbelkowa, itp.)

- Przesyłka nie może stwarzać zagrożenia dla innych paczek (np. wystające, ostre elementy).

- Opony jedynie, gdy zapakowane według instrukcji, sprawdź tutaj

- Paczka spełniająca wymogi Fit to Travel (instrukcja załączona w pliku PDF poniżej artykułu - należy się z nią zapoznać)

- Towarów wyłączonych z przewozu, sprawdź tutaj

- Towarów przekraczających wymiary przesyłki niestandardowej.

- Przesyłek zapakowanych jedynie w folię stretch, niezabezpieczonych kartonem.

- Przesyłek, które nie spełniają wymogów Fit to Travel (instrukcja załączona w pliku PDF poniżej artykułu - należy się z nią zapoznać)

Bezpieczne zasady pakowania w FedEx:

Karton
- nowy karton,
- wielowarstwowy (pięcio- lub siedmiowarstwowy),
- adekwatny do rodzaju wysyłanego towaru, jego rozmiaru i wagi.
 

Wypełnienie paczki
W przypadku wysyłki towarów wrażliwych, delikatnych, zapakowanych w opakowania jednostkowe, lub o wysokiej wartości należy zastosować dodatkowe zabezpieczenie w postaci wypełnienia kartonu. Zabezpiecza ono przed wstrząsami oraz przed przemieszczaniem się towaru w przesyłce. Zaleca się stosowanie:
- styropianu, 
- grubej pianki (towar zabezpieczony powinien być z każdej strony), 
- styropianowych narożników, profili, 
- zmięty papier lub pocięta tektura (należy pamiętać o tym, aby była to odpowiednia ilość materiału), 
- folia bąbelkowa, worki powietrzne. 
 

Metody pakowania
Zależnie od rodzaju nadawanego towaru mogą być wymagane różne metody pakowania, które zabezpieczą towar przed uszkodzeniem:
- opakowania jednostkowe zabezpieczone wypełnieniem i zapakowane w karton zbiorczy (np. produkty szklane, wysyłka kilku sztuk towaru w paczce) 












- przekładki jeśli wysyłane jest kilka sztuk towaru w paczce, 













- metoda karton w karton (towar zapakowany w karton, który włożony jest do drugiego, większego kartonu a pomiędzy ściankami opakowań znajduje się wypełnienie amortyzujące wstrząsy)













- odpowiednie oklejenie paczki – metodą „H” czyli na każdej krawędzi przesyłki i łączeniach. W przypadku cięższych towarów może być konieczne zastosowanie kilku warstw taśmy. 
 

 






Zamieszczenie listu przewozowego na przesyłce 
List przewozowy wydrukowany z portalu zawsze należy trwale nakleić na paczkę:
- na największym boku, 
- na płaskiej powierzchni, 
- na paczce może znajdować się tylko i wyłącznie aktualny list przewozowy, jeśli na opakowaniu znajdują się poprzednie listy należy je usunąć,  
- list przewozowy musi być czytelny, co oznacza, że taśmy pakowe itp. nie mogą go zasłaniać. Kurier musi mieć możliwość zeskanowania kodu kreskowego,
- zabezpieczony przed wilgocią – naklejany w koszulce (tzw. kangurek) by wilgoć nie rozmyła kodu, co uniemożliwia odczytanie etykiety,
- w przypadku wielopaków należy nakleić etykietę na każdej paczce. 
 
 

Przesyłki powyżej 30 kg – przepisy BHP określają zasady, jakie przesyłki kurierzy mogą dźwigać, dlatego powyżej 30 kg:
- przy nadaniu i odbiorze musi znajdować się na miejscu osoba, która pomoże zapakować kurierowi przesyłkę na samochód,
- do 70 kg nie jest wymagane pakowanie na nośniku, jednak powyżej 30 kg powinna być oznaczona naklejką jako „ciężka paczka”.
 

Towary wymagające specjalnego pakowania:
a) elektronika, RTV, AGD: 
- jeśli stosowane jest opakowanie producenta konieczne jest jego dopakowanie, ponieważ producent nie przystosowuje swoich opakowań do warunków transportowania przesyłek kurierskich i najczęściej nie wszystkie boki są zabezpieczone np. profilami styropianowymi, 
- towar powinien być zabezpieczony styropianem dopasowanym do kształtu przedmiotu, co zabezpieczy towar przed przemieszczaniem się w paczce, 
- warto zastosować metodę „karton w karton”, (patrz Metody pakowania)
- puste przestrzenie należy wypełnić wypełniaczem, 
- dodatkowe wzmocnienia powinny znajdować się na rogach i krawędziach, które są szczególnie narażone na uszkodzenia,
- należy zastosować mocny, wielowarstwowy (pięcio- lub siedmiowarstwowy) karton, który będzie adekwatny do rozmiaru i wagi towaru.
- jeśli w skład towaru wchodzą elementy wrażliwe, szklane należy je dodatkowo zabezpieczyć styropianem i tekturą, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń (patrz Metody pakowania),

b) artykuły meblarskie, wyposażenia wnętrz:
- części i drobne elementy zapakowane w opakowania jednostkowe lub oddzielone przegródkami tak, by nie stykało się ze sobą i nie przemieszczały w paczce,
- puste przestrzenie należy wypełnić dodatkowymi wypełniaczami, co uniemożliwia przemieszczanie się towaru i amortyzuje wstrząsy, 
- jeśli są małe części (np. śrubki) należy zapakować w zamknięte opakowanie zbiorcze (np. woreczek strunowy) i zamieścić w środku paczki,
- towar powinien być dodatkowo zabezpieczony folią bąbelkową, 
- towar nie powinien stykać się z opakowaniem zewnętrznym, które narażone jest na największe uszkodzenia (należy pamiętać o wypełniaczu), 
- dodatkowe zabezpieczenia powinny znajdować się na rogach i krawędziach, które szczególnie narażone są na uszkodzenia,

Pakowanie palet w FedEx – palety przede wszystkim powinny być zapakowane w sposób bezpieczny, tak by nie uległy uszkodzeniu w transporcie drogowym, by nie uszkodziły innych przesyłek, adekwatnie do rodzaju transportowanego towaru. Paleta powinna nadawać się do piętrowania.
Pamiętaj, że wymiar oraz wagę należy zawsze podawać wraz z paletą.

Rodzaj palety – wybierz odpowiedni rodzaj palety do towaru, jaki chcesz nadać:
a) paleta drewniana – jest powszechnie dostępna i wielokrotnego użytku, nadaje się do ciężkich towarów

b) paleta z tworzywa sztucznego – antypoślizgowa, duża pojemność załadunkowa, odporna na wilgotność i korozje, niska waga
 

Ustawienie towaru na palecie – pamiętaj, aby środek ciężkości znajdował się w centrum palety, zapewni to stabilność podczas transportu. Ułożenie towaru ma kluczowe znaczenie, a metod jest kilka:

a) ustawienie kolumnowe (karton na kartonie, najlepiej metodą od rogu do rogu i od krawędzi do krawędzi) – zapewnia wytrzymałość towaru podczas transportu, uodpornia na nacisk. Warto wtedy dodatkowo ją zabezpieczyć stretchem lub taśmami. 












b) ustawienie naprzemienne (tak, jak układa się cegły) – warto zastosować, jeśli zawartość w kartonach jest sztywna, jeśli towar nie jest sztywny nie polecamy tej metody. 











c) NIE STOSUJ: ustawienia piramidowego lub płaskiej powierzchni z jedną dodatkową paczką na górze. Jeśli po zapakowaniu palety pozostaje Ci jeden dodatkowy karton najbezpieczniej będzie wysłać go jako osobną przesyłką.  






















d) NIE STOSUJ: ustawienia wysięgowego – towar NIE MOŻE wystawać poza obrys palety. Narażasz w ten sposób towar na uszkodzenie, takie ustawienie może też zredukować wytrzymałość kartonów o 30% 
 
 










Zabezpieczenie towarów – poza odpowiednim ułożeniem towaru na palecie należy zapewnić dodatkowe zabezpieczenia. Pamiętaj, że podczas transportu przesyłki znajdują się w różnych warunkach, na które nie zawsze bezpośrednio przewoźnik ma wpływ (np. wstrząsy w transporcie drogowym). Zależnie od transportowanego towaru zalecane są różne metody zabezpieczeń:
a) osłony krawędzi – ograniczają ryzyko uszkodzenia krawędzi, dodatkowo stabilizują ładunek

b) arkusze tekturowe – umieszczone na bokach, od góry i od spodu – dodatkowo chronią towar od czynników zewnętrznych, umożliwiają też równomierne rozłożenie wagi na górze oraz dolnych listwach palety

c) mocowanie – w przypadku towarów o nietypowym kształcie (np. bębny kablowe, silniki) ważne jest, by elementy były przymocowane do palety za pomocą drewnianych lub metalowych uchwytów, zapobiegnie to przesuwaniu się towaru podczas transportu. 
 

Dodatkowe zabezpieczenie ładunku – pozwolą dodatkowo ustabilizować towar oraz chronić przed warunkami pogodowymi:

a) folia stretch lub folia termokurczliwa – należy towar ściśle owinąć dookoła ładunku, zaczynając od dolnej krawędzi ku górze, tak aby kolejna warstwa folii nachodziła na nałożoną pod spodem w 50% powierzchni, u góry krzyżuj folię z każdego rogu do pokrycia całej powierzchni, na koniec skieruj folię do dołu i owiń podstawę.

b) taśmowanie – należy przełożyć taśmę przez pustą przestrzenią pod paletą oraz nad górną częścią ładunku. W ten sposób należy zabezpieczyć każdy kierunek. Warto zastosować osłony krawędzi, które pozwolą uniknąć zagnieceń kartonów z towarem oraz zabezpieczyć folią przed warunkami pogodowymi.

Towary wymagające szczególnego pakowania:
a) Silniki, komponenty motoryzacyjne, urządzenia przemysłowe 
– należy umieścić je w skrzyni lub bezpiecznie przymocować lub bezpiecznie przymocować taśmami do palety i osłonić ze wszystkich stron wzmocnioną tekturą oraz ochronnikami krawędzi.
- Przed wysyłką należy usunąć z urządzenia wszelkie płyny/paliwo.
- Duże elementy o wysokiej koncentracji masy w górnej części należy umieszczać na szerokiej podstawie, aby zapewnić stabilność w czasie transportu. 








b) Bębny i szpule kablowe:
- nie nadają się do transportu luzem i muszą zostać umieszczone na palecie.
- Aby uniknąć ewentualnych opłat dodatkowych, ułóż szpulę na boku, na palecie odpowiedniej wielkości tak, aby można było na niej bezpiecznie umieścić inne elementy.
- Ciężkie szpule muszą zostać zabezpieczone na palecie za pomocą drewnianych bloków (powyżej 50 kg).
- Szpulę i bloki należy następnie ściśle przymocować do palety za pomocą 2 poziomych i 2 pionowo umieszczonych taśm metalowych lub z niełamiącego się tworzywa sztucznego.
- Jeśli kable nawinięte na szpulę są podatne na uszkodzenie, zalecamy umieszczenie szpuli w skrzyni lub osłonięcie jej powłoką falistą. 

c) Panele szklane / Przednie szyby samochodowe:
- należy je zawsze umieszczać w kartonie lub drewnianej skrzyni, aby chronić je przed oddziaływaniem siły skręcania, uderzeniem przez inne kartony lub sprzęt stosowany do zwyczajowej obsługi przesyłek.
- Osłoń panel lub krawędź szklaną za pomocą elementów styropianowych i całkowicie owiń folią bąbelkową.
- Wzdłuż wszystkich krawędzi szyby lub panelu umieść specjalnie formowane wkładki styropianowe adekwatne do rozmiaru zewnętrznego kartonu.
- Panel i formowane wkładki następnie włóż do dwuściennego kartonu zewnętrznego z tektury falistej.
- Wkładki styropianowe powinny zapobiec przemieszczaniu się panelu lub szyby w kartonie oraz umożliwić utrzymanie minimalnej odległości 6 cm od ścianki zewnętrznego kartonu. 

d) Duże artykuły elektroniczne:
- W przypadku wysyłania dużych telewizorów należy zachować szczególną ostrożność.Producenci często projektują opakowania z myślą o transporcie hurtowym, nie uwzględniając wymogów transportu kurierskiego.
- W przypadku korzystania z oryginalnego opakowania producenta upewnij się, że puste przestrzenie wewnątrz kartonu zostały zapełnione materiałami wypełniającymi.
- Jeśli oryginalne opakowanie producenta nie posiada podwójnych ścianek, należy dodatkowo umieścić telewizor w odpowiednim kartonie dwuściennym.
- W przypadku wysyłania kilku telewizorów, umieść przesyłkę na palecie o wymiarach wystarczających, aby uniknąć wystawania elementów poza krawędź palety. Przymocuj telewizory do palety za pomocą taśm z niełamiącego się tworzywa sztucznego, a następnie owiń je folią termokurczliwą. Aby umożliwić bezpieczny załadunek od góry, na górze kartonów umieść warstwę amortyzującą, a także arkusze kartonu ze wszystkich stron.

e) Bagaż, sprzęt sportowy i instrumenty muzyczne:
- należy wysyłać w twardych pojemnikach. Miękkie pojemniki nie nadają się do transportu kurierskiego.
- W celu dodatkowego zabezpieczenia przed porysowaniem prosimy włożyć karton do zewnętrznego pojemnika tekturowego.
- Jeśli twardy pojemnik nie jest dostępny, umieść element w dwuściennym pojemniku tekturowym i owiń go w kilka warstw folii z dużymi bąbelkami.
- Wypełnij puste miejsca, aby zapobiec przemieszczaniu się elementu w transporcie.
-  Upewnij się, że element jest całkowicie osłonięty opakowaniem. Wszelkie wystające części mogą ulec uszkodzeniu.

f) Rury lub elementy o kształcie walca:

- należy przymocować je do palety. 
- Zwiąż co najmniej dwa elementy. Dzięki temu zwiększy się stabilność ładunku i zredukuje możliwość ewentualnego uszkodzenia.
- Do zamocowania towarów na palecie użyj materiałów blokujących, które unieruchomią je podczas transportu
- Przymocuj powiązane towary do palety za pomocą pasków bindujących. 

Cennik FedEx
Cennik FedEx Punkt
Opłata paliwowa
Opony, felgi, koła w FedEx
Towary wyłączone z przewozu w FedEx
Przesyłki miedzynarodowe - odprawa celna w FedEx
Maksymalne wymiary przesyłek i usługi dodatkowe w FedEx

Czy artykuł był pomocny?

10739 wyświetleń