Sztuka prezentacji
Spotkania biznesowe, szkolenia, zwykłe rozmowy w windzie… Prezentujemy się wszędzie i o każdym czasie. Jak dobrze wypaść w towarzystwie? Co zrobić, aby każda nasza prezentacja na forum była dobrze odebrana, a my uznawani za dobrych mówców i fachowców w danej dziedzinie? Sztuka prezentacji – jej też można się nauczyć.
Sztuka prezentacji – o czym należy pamiętać?
Gesty, ton głosu, mowa ciała (w tym postawa) oraz sam sposób wyrażania swoich myśli – to wszystko wpływa na nasze postrzeganie. Skoro to takie ważne, to o czym należy pamiętać?
Po pierwsze gesty. Mowa niewerbalna ma ogromne znaczenie. To ona czasami mówi więcej niż słowa. Dzięki gestom wyrażamy nasze zaangażowanie w rozmowę. Jesteśmy aktywni, jednocześnie zabijamy nudę w trakcie prezentacji – aktywność ta przekłada się na skupienie uwagi odbiorcy. Przekaz wydaje się być ciekawszym, skuteczniejszym. Dzięki gestykulacji łatwiej jest nas zrozumieć oraz uwydatnić nasze emocje. Mało tego, symbolika gestów pozwala szerzej zrozumieć przekaz, ale również opisać nasze podejście do widowni. Dzięki gestom możemy np. pokazać otwartość, pewność siebie, ale również nasze samopoczucie. Dzięki temu szkolenia, rozmowy handlowe oraz luźne pogawędki stają się przyjemniejsze i łatwiejsze w odbiorze.
Pamiętaj o odpowiednim tonie głosu. Nic tak nie przykuwa uwagi jak odpowiednia modulacja głosu. Nawet nudne tabelki przedstawione w ciekawy sposób, w odpowiednim tonie, pozwalają na przykucie uwagi odbiorcy, ale również uatrakcyjnić sam przekaz. Piskliwy, infantylny sposób prezentacji zniechęca, odciąga nas od tego, co najważniejsze – merytorycznego komunikatu. Analizując to zagadnienie warto odnieść się do głosów prezenterów radiowych. Czyż nie są przyjemne?
Mowa ciała to kolejna rzecz, która ma niebagatelne znaczenie w całym procesie mówienia, prezentowania, dyskutowania. Celowa gestykulacja ułatwia nam komunikację, ale jeśli ona nie jest spójna z naszą mową ciała (mimiką, postawą) powoduje u słuchaczy mieszane uczucia. Mimika twarzy, która często przez nas nie jest do opanowania, wiele mówi o naszych odczuciach oraz stanie emocjonalnym. Chwalenie czegoś z grymasem na twarzy nie jest wiarygodnym przekazem. Pochlebstwa w tym wypadku są przyćmione nieświadomą reakcją organizmu. Ponadto sama postaw mówi o mówcy – opieranie się o ścianę, biurko, krzywa postawa oraz inne podobne ustawienie ciała – to wszystko w jasny sposób przedstawia Twoje podejście do odbiorcy. Wprost oznacza brak szacunku i znudzenie.
Sztuka prezentacji – o czym warto jeszcze pamiętać?
Sposób wyrażania myśli jest kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić szczególną uwagę. Spójne, poukładane i logiczne przekazy są przyjaźniejsze w odbiorze. Rozstrzelony przekaz, brak porządku w komunikacie oraz niechlujny sposób prezentacji wzbudza niechęć słuchaczy do kontynuacji dialogu/prezentacji. Bałagan w kreacji to najgorsze co może być. W takich chwilach merytoryka odchodzi na bok, gdyż odbiorca i tak nie skupia się na tym co ważne, gdyż błądzi myślami w przekazanych informacjach.
Kolejno należy pamiętać o informacji zwrotnej. Mów, ale też słuchaj. Jeśli prowadzisz dialog z widownią to słuchaj i staraj się zrozumieć jej punkt widzenia. Aktywne słuchanie pozwala na zaangażowanie odbiorcy i wzbudzenia w nim interakcji, którą będzie skupienie uwagi na przekazywanej treści. Współpraca z widownią daje ogromne szanse na dalszy rozwój relacji – być może to Twój potencjalny klient?
Utrzymuj kontakt wzrokowy. Oznacza to pewność siebie, ale również utrzymanie relacji nadawca – odbiorca. Wodzenie wzrokiem na boki może oznaczać, że nie jesteś pewien tego co mówisz, ale również może sugerować kłamstwo, brak komfortu lub niechęć do udzielenia odpowiedzi na pytanie. Nie bez kozery jest też częstotliwość mrugania – kłamstwo generuje stres, a stres wpływa na produkcję kortyzolu i dopaminy. Szybkie mruganie może wskazywać na to, że kłamiesz – Twój organizm w ten sposób reaguje na podjęte działania.
To jeszcze nie wszystko…
Uśmiechaj się – uśmiech łagodzi stres, ale również buduje pozytywna atmosferę w każdej relacji. To oryginalna forma zjednywania do siebie ludzi. Delikatny, szczery uśmiech w pewien sposób określa Twoje podejście do widowni. Wskazuje im otwartość, swobodę w wyrażaniu myśli, ale również pozwala na zbudowanie interakcji w postaci skupienia uwagi na Tobie i wartości merytorycznej przekazu. Według innych, uśmiechnięci ludzie są fajniejsi, a teorie które głoszą uznawane są za bardziej wiarygodne od tych, które zostały wypowiedziane przez osoby z negatywnym nastawieniem.
Pamiętaj o schludnym ubiorze. Krzykliwy będzie odciągał uwagę od przekazu, sprzeczny z nim będzie sprawiał, że w oczach odbiorców nie będziesz poważnie traktowany. Wybieraj stonowane kolory, a sam ubiór nie może powodować zniesmaczenia. Krzykliwy garnitur? Krótka spódniczka i bluzka z głębokim dekoltem? Nie tędy droga. Prezentacja to kwintesencja Twoich myśli, a nie Twojego stroju. Warto pamiętać, że omawianie teorii względności przez sprzątaczkę może nie do końca być spójne z tym, co chce nam przekazać. Być może jest geniuszem, który posiada ogromną wiedzę, ale efekt aureoli (efekt halo) nie pozwala nam w to wierzyć.
Podsumowanie
Sztuka prezentacji to wiele aspektów, o których należy pamiętać. Ważne jest nie tylko to, co chcesz przekazać, ale również forma przekazu, jak i Twoja autoprezentacja. To co mówisz musi być spójne z Twoim zachowaniem, wyglądem jak i piastowanym stanowiskiem. Prezentacje biznesowe rządzą się swoimi prawami. Dlatego pamiętaj o odpowiedniej gestykulacji, interakcjach ze słuchaczami, uśmiechu oraz wszystkim tym, co sprawi, że zyskasz w oczach publiczności. Spójny przekaz, logiczne argumenty, uporządkowany sposób przekazywania wiedzy – to wszystko ma niebagatelne znaczenie w sztuce prezentacji.
Zobacz inne artykuły: KLIKNIJ TUTAJ