Potrzeby klienta – wczuj się w jego role.
Potrzeby klienta powinny być przez nas, nasze usługi czy towary zaspokajane. W jaki sposób? Jak rozpoznać potrzeby klienta? Cóż… najlepiej jest po prostu wczuć się w jego role. Zastanowić się czego my byśmy oczekiwali na jego miejscu. Rodzajów klientów jest bardzo dużo, tak jak różnorodne są ich potrzeby. Jedno jest pewne – potrzeba jest w pewnym sensie punktem wyjścia zachowań konsumenta, a więc uruchamia ona cały proces zakupu. Bez potrzeb nie mielibyśmy po co proponować usług i towarów.
Poznaj potrzeby klienta.
Aby poznać potrzeby klienta, należy go zrozumieć. Sprzedawca jest tą osobą, która powinna rozpoznać jakie pragnienia, potrzeby mają jego klienci i zastanowić się jak je zaspokoić. Najlepiej to zrobić na swoim przykładzie, czyli czego my jako klienci oczekujemy od sprzedawców, postawić się na miejscu konsumenta, wypisać swoje potrzeby i pomyśleć, co sprzedawcy robią, aby zaspokoić nasze potrzeby. Później zastanowić się co my jako sprzedawcy jesteśmy w stanie zaoferować, by zaspokoić potrzeby naszych klientów.
Musimy być świadomi, że ludzie i ich potrzeby są różnorodne, dlatego należy opracować różne opcje zaspokajania. Najlepiej jest dokonać analizy podczas rozmowy z klientem, wybadać, czego tak naprawdę od nas oczekuje. Ważne jest, aby robić to dyskretnie, klient nie powinien czuć się osaczony i bombardowany pytaniami. Wszystko powinno się rozgrywać w nieświadomości klienta, że jest poddawany „badaniu”. Należy unikać pytań zamkniętych, skupić się na tych otwartych, w których klient może się rozwinąć w wypowiedzi, a my dowiemy się więcej. Ba! Być może przejdzie to w luźną rozmowę, w której będzie nam łatwiej poznać jego potrzeby. Często podczas takich rozmów klient dopiero uświadamia sobie swoje potrzeby, o których wcześniej nie miał pojęcia. Grunt to podejść do takiego badania odpowiednio. Życzliwość i zaangażowanie to główne cechy, z którymi powinniśmy przeprowadzać rozmowę z klientem. Nie tylko podczas badania jego potrzeb, ale również przy każdej transakcji. Pamiętajmy również, że aby sprzedaż była poprowadzona efektywnie musimy do każdego klienta podejść indywidualnie i nie patrzeć przez pryzmat poprzedniego. Nie możemy założyć z góry, iż każdy będzie miał takie same potrzeby.
Efektywna rozmowa z klientem.
Przed rozmową z klientem powinniśmy zaplanować, co chcemy usłyszeć od klienta. Poprowadzić go w tej rozmowie tak, aby sam z siebie dał nam odpowiedź, której oczekujemy. Podczas rozmowy powinniśmy otworzyć furtkę do tejże odpowiedzi. Pamiętajmy jednak, że rozmowa z klientem to nie jest ankieta. Klient nie może odczuć, że jest „obiektem badań”, w innym przypadku odwróci się na pięcie i nie będzie zainteresowany rozmową z nami.
Potrafisz rozpoznać potrzeby klienta? Jakie są Twoje sposoby na to?
Zapoznaj się z naszą ofertą.
Zachęcamy także do zapoznania się z innymi naszymi artykułami – KLIKNIJ TUTAJ