Określ swój target – Dla kogo jest Twój produkt
Podczas prowadzenia firmy, najważniejszym elementem całego przedsiębiorstwa, jest klient. Kim tak naprawdę jest odbiorca, który może stać się Twoim potencjalnym konsumentem? Choć z pewnego punktu widzenia, odpowiedź może wydawać się prosta, tak w rzeczywistości jest to dużo bardziej skomplikowane.
Należy zadać sobie pytanie:
- Kto jest zainteresowany moim produktem / usługą?
- Dla kogo jest Twoja usługa / produkt?
- Jaka grupa wiekowa jest zainteresowana Twoją firmą?
- Na jaki rejon działasz, czy jest to firma globalna, czy lokalna?
Czym jest grupa docelowa – target❓
Jest do grupa osób / potencjalnych klientów, do której kierujemy wszystkie komunikaty związane z działaniami Twojej firmy. Na podstawie określonej grupy, planujemy oraz realizujemy strategię marketingową. Dobór targetu odgrywa kluczową rolę podczas wszelkich działań promocyjnych, a odpowiednie dobranie grupy docelowej, pozwoli Ci optymalizować kampanie reklamową oraz planować przyszłe działania marketingowe.
Jak określić grupę docelową?
Najlepszym sposobem na określenie targetu, jest przemyślenie, dla kogo dany produkt najlepiej się sprawdzi. Będąc właścicielem firmy musisz znać rynek oraz jego potrzeby. Przede wszystkim warto jest wiedzieć, czy produkt nadaje się dla kobiet i mężczyzn, czy może tylko i wyłącznie dla jednej płci. Czy są to osoby, które pracują w branży IT, czy osoby, które pracują na budowie. Czy Twój produkt nada się jako prezent eventowy, np. z okazji Walentynek, Świąt Bożego Narodzenia itp. Dzięki temu ustalisz, w jaki najlepszy sposób komunikować się z odbiorcą oraz jaki rodzaj marketingu najbardziej do niego przemówi.
W tym celu najlepiej jest znać poniższe kryteria:
- Demografia – płeć, wiek, miejsce zamieszkania
- Praca – czym się zajmuje, gdzie pracuje?
- Status – stan cywilny, status społeczny
- Zachowania i przyzwyczajenia – co lubi robić, a co go denerwuje, jakie strony obserwuje?
- Potrzeby – czego pragnie, do czego dąży, jaki ma życiowy cel?
Jak określić target? ????
Najlepszym sposobem na określenie grupy docelowej jest przeprowadzenie wstępnej kampanii reklamowej. Co to oznacza? Wybieramy jedno medium, przy pomocy którego chcemy się reklamować. Świetnym przykładem jest Facebook, z którego dziennie korzysta miliony ludzi. Jeśli twierdzisz, że Twoim potencjalnym klientem są wszyscy, to grubo się mylisz. Może się okazać, że na Twoją kampanie reklamową częściej reagują kobiety w przedziale wiekowym od 32-45 roku życia. Wtedy już wiesz, że ustawianie kampanii reklamowej dla kobiet w innej grupie wiekowej oraz dla mężczyzn, wiąże się z przepalonym budżetem. Nie oznacza to jednak, iż kampania reklamowa na daną grupę nie sprawdzi się w innym miesiącu.
Posłużę się przykładem sklepu z damską bielizną. Istnieje małe prawdopodobieństwo, że któryś z mężczyzn zakupi produkt z wyżej wymienionego sklepu. Bardzo rzadko będą szukać produktów w sklepie z tej branży, a już tym bardziej nie zainteresuje ich kampania reklamowa powiązana z tym rodzajem sklepu. Ustawianie kampanii reklamowych na mężczyzn będzie przepaleniem budżetu, bowiem użytkownik wejdzie na sklep, natomiast nie dokona zakupu, co jest naszym celem. Natomiast dużo większą grupą odbiorców będą kobiety, które już prędzej zainteresuje dana kampania reklamowa, a także jest szansa, że zakupi dany produkt. Nie oznacza to jednak, że nie należy kierować kampanii na mężczyzn. W momencie, gdy następują jakieś wydarzenia, gdzie wszyscy obdarowują się prezentami, kampania reklamowa skierowana na mężczyzn może okazać się strzałem w dziesiątkę. W sieci znajdziecie masę wtyczek do przeglądarki, które przedstawią statystyki, jak często jest wpisywana dana fraza kluczowa w danym miesiącu. Dużo częściej mężczyźni wpisują w Google frazę „Prezent dla mamy”, „Prezent dla dziewczyny”, Prezent dla kobiety” w grudniu, w lutym oraz w marcu niż w pozostałych miesiącach. Takie działania pozwolą Ci dokładnie zaplanować przyszłość Twoich kampanii reklamowych.
Nie wszyscy korzystają z danego medium ?
Jeśli wiesz, że Twoja grupa odbiorców jest w podeszłym wieku, możesz być pewien, że zaledwie garstka z tych osób korzysta z Facebooka lub Google. Wiesz jednak, że takie osoby często oglądają telewizję, czytają gazety lub słuchają radia. Te informacje dają jasno do zrozumienia, iż kampania reklamowa w internecie w zupełności nie wystarczy. Dużo lepszą inwestycją będzie przedstawienie Twojej działalności za pomocą reklamy outdoor lub ulotek.
Analizuj i wdrażaj
Marketing to trudna dziedzina, na którą nie ma złotego środka. Ile firm, tyle różnych sposobów na reklamę i rozgłos. Analiza i określenie grupy Twoich potencjalnych klientów jest niezwykle ważna, podczas prowadzenia biznesu. Pomysłowa, przemyślana, kreatywna oraz oryginalna kampania, to gwarancja sukcesu Twojej firmy, a skorzystanie z powyższych porad z pewnością pozwoli Ci zbliżyć się do tego sukcesu.
Zachęcamy także do zapoznania się z innymi naszymi artykułami – KLIKNIJ TUTAJ