Lejek sprzedażowy – Czym jest?
Sprzedaż wcale nie jest tak łatwym procesem, jakby się mogło wydawać. Istnieje jednak wiele narzędzi, książek, czy szkoleń, które znacznie to ułatwiają, albo przynajmniej pozwalają zrozumieć poszczególne aspekty sprzedaży. Wielu specjalistów do spraw sprzedaży korzysta z takich ułatwień. Jedną z metod sprzedażowych jest właśnie lejek. Być może część z Was spotkała się kiedyś z takim określeniem jak lejek sprzedażowy. Jest to dość popularna metoda w marketingu.
Lejek i model AIDA.
Metodę lejka sprzedażowego można w bardzo łatwy sposób zobrazować. Głównym zadaniem tej metody jest zawężenie grupy docelowej do takiego etapu, by została tylko ta, do której chcemy ostatecznie dotrzeć. W tym przypadku najlepiej jest skorzystać z modelu AIDA, który jest tożsamy z lejkiem. Model AIDA w rozwinięciu pochodzi od angielskich słów: Attention, Interest, Desire, Action.
Attention – Zdobycie uwagi. Jest to góra lejka sprzedażowego. W pierwszym etapie skupiamy się na tym, aby zdobyć uwagę potencjalnej grupy odbiorców oraz zbudować świadomość. W kolejnych etapach przekonamy się, ile osób z tej konkretnej grupy przejdzie dalej, a ile zostanie dalej na górze lejka.
Interest – Zainteresowanie. Kolejny etap. Zdobyliśmy już uwagę naszej grupy odbiorców, więc należy zainteresować ich konkretnym przekazem, tak aby znowu móc zrobić selekcje. Tutaj zostaną osoby, które interesują się tematyką sprzedawanego przez nas produktu/usługi.
Desire – Pożądanie. Jest to etap, w którym jesteśmy o krok od określenia ostatecznej grupy odbiorców. W tym miejscu odbiorca już wie czy jest nami zainteresowany i czy zostanie na dłużej. Grupa docelowa na tym etapie jest praktycznie zdefiniowana. Zmieniamy sposób myślenia konsumenta z „Czy ja tego potrzebuję?” na „Potrzebuje tego”.
Action – Działanie. Ostateczny krok – jesteśmy już na końcu lejka. Grupa docelowa została ostatecznie określona. W ostatnim etapie naszym celem jest nakłonienie odbiorcy do kupienia/skorzystania z naszego produktu/usługi.
Lejek sprzedażowy w marketingu.
Lejek sprzedażowy jest jedną ze starszych metod wykorzystywanych w procesie sprzedaży. Specjaliści do spraw marketingu bardzo często używają tego narzędzia jako pomoc, przy tworzeniu strategii sprzedażowych. Najważniejsze w sprzedaży jest analizowanie oraz przewidywanie działań następujących po sobie.
A czy Wy spotkaliście się z określeniem lejka sprzedażowego? Używacie go w swoich strategiach?
Zapoznaj się z naszą ofertą.
Zachęcamy także do zapoznania się z innymi naszymi artykułami – KLIKNIJ TUTAJ