© All rights reserved. Powered by VLThemes.

cross-selling

Cross selling – strategia sprzedażowa.

Jak wszyscy wiemy, strategii i metod sprzedażowych jest mnóstwo, w tym artykule skupimy się na metodzie, która ma na celu zwiększenie sprzedaży. Dzięki skutecznej strategii sprzedażowej, firma zwiększa sprzedaż, co wpływa bezpośrednio na wzrost zysków. Z tekstu dowiemy się co to jest cross selling, na czym on polega, co znaczy to określenie, jaka jest różnica między cross sellingiem a up sellingiem oraz w jakiej branży wykorzystuje się tę metodę.

Czym jest cross selling?

Cross selling – (tłumacząc na język polski – sprzedaż krzyżowa) jest to zabieg sprzedażowy polegający na proponowaniu klientowi dodatkowego produktu do zakupu podstawowego, innymi słowami – uzupełnianie zakupu produktem komplementarnym. Wiele osób pomyśli że to zwykle naciąganie. Otóż nie! Cross selling polega na uzupełnianiu podstawowego produktu. Przykład: sprzedawca podczas zamykania transakcji proponuje sznurówki do zakupionych przez klienta butów. Wniosek? Każdy na tym korzysta. Klient ma dodatkową parę sznurówek, a sklep wyższy zysk. W tym przypadku sznurówki są produktem komplementarnym. Oczywiście znajdą się klienci, którzy wyjdą oburzeni ze sklepu, po usłyszeniu propozycji sprzedawcy, jednak częściej okazuje się, że klienci chętnie dobierają dodatkowy produkt. W metodzie zwanej cross selling chodzi o to, by obie strony były zadowolone i wyciągnęły dla siebie korzyści. Im więcej sztuk na paragonie tym lepiej dla sprzedawcy, a klient wychodzi zadowolony z dodatkowymi produktami. Inną strategią sprzedażową jest metoda up selling.

Up selling – czym się różni?

Metoda up selling również skupia się na maksymalizacji zysku podczas jednej transakcji. Strategia ta polega na podwyższeniu wartości sprzedawanego produktu. Przykładem strategii up selling jest sytuacja, w której klient kupuje aparat fotograficzny. Jeszcze przed dokonaniem transakcji sprzedawca proponuje mu sprzęt, który jest droższy, ale o lepszych parametrach. W tej sytuacji wychodzimy z poziomu podstawowego produktu, na taki wyższej jakości i jednocześnie wyższej cenie. Podsumowując: technika up selling jest podobna do wcześniej opisanej, natomiast różnią się celem wykorzystania. Cross selling skupia się na sprzedaży produktu dodatkowego, a up selling jest skoncentrowany na sprzedaż droższej/lepszej wersji tego samego produktu.

Strategie sprzedażowe.

Obie przedstawione wyżej strategie znajdą wykorzystanie w każdej branży. Najważniejsze, by wykorzystywać je efektywnie. Należy znać umiar i nie sprzedawać produktu/usługi zbyt nachalnie, gdyż takim podejściem tylko zniechęcimy klienta podczas dokonywania transakcji. Strategie marketingowe najczęściej skupiają się na zwiększeniu zysku firmy, więc należy stosować je tak, aby jak najwięcej zyskać i nie stracić klienta.

Spotkaliście się kiedyś z przykładem cross sellingu lub up sellingu? Chętnie kupujecie produkty dodatkowe?

Zapoznaj się z naszą ofertą.

Zachęcamy także do zapoznania się z innymi naszymi artykułami – KLIKNIJ TUTAJ

Share this:

Top