3 proste sposoby na kontakt z klientem
Bycie w stałym kontakcie z klientami to często jeden z decydujących argumentów przemawiających za podjęciem współpracy z firmą. Dlatego, ważne jest aby kontakt był wygodny i prosty dla odbiorcy. Potencjalnym klientom zależy również na szybkich i treściwych odpowiedziach na zadane pytania. Pielęgnowanie relacji z bazą klientów to kwestia, o której nie warto zapominać.
Najczęściej zadawane pytania
Przygotowanie gotowych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w formie zakładki na stronie to jedno. Nie wszyscy użytkownicy Internetu mogą wiedzieć czym jest FAQ i jak się poruszać po tej sekcji. Często osoby mniej biegłe w używaniu stron internetowych, mogą po prostu zadzwonić lub napisać na czacie z zapytaniem, które nie jest dla nich oczywiste – tak jak dla Ciebie. Przygotowanie gotowych odpowiedzi na pytania, powinno zacząć się od sprawdzenia, czy na pewno jesteśmy w stanie prosto i zwięźle odpowiedzieć własnymi słowami na potencjalne pytanie klienta. Nie powinno się po prostu odsyłać takiej osoby do sekcji, lub wysyłać/mówić o linku gdzie znajdzie odpowiedź na pytanie. Dbanie o klienta to też dbanie o jego dobro. Kupujemy od tych, których lubimy, to znana zasada w działach sprzedaży. W momencie kiedy każda osoba w firmie jest w stanie pomóc klientowi wywoła to na nim bardzo pozytywne wrażenie. Wdzięczność za rozwiązanie problemu przejawi się zatrzymaniem klienta przy sobie. Natomiast porady i sugestie są bezcenne. Każdą rozmowę rozpoczętą od zapytania ze strony klienta powinno się kończyć słowami „w czym mogę jeszcze pomóc?”. Budowanie pozytywnych relacji pozytywnie wpływa długofalowo na opinię firmy co przerodzi się w kolejnych klientów.
Kontakt z klientem – Czat a rozmowa telefoniczna
Popularne narzędzia biznesowe, które oferuje Facebook takie jak automatyczne odpowiedzi na zadane pytania pozornie wydają się rozwiązywać większość problemów klienta, ale czy szybkie rozwiązania są faktycznie dobre? Wiele firm decyduje się na pełną rezygnację z osób odpowiedzialnych o rozmowy na komunikatorach na rzecz tzw. Chatbotów. Najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest rozmowa telefoniczna. Zajmie więcej czasu, to prawda, ale wywoła znacznie bardziej pozytywne odczucia u rozmówcy. Nawet jeżeli klient nie dokona zakupu w naszej firmie, na pewno zapamięta sam fakt chęci udzielenia mu pomocy. Takie działania przekładają się bezpośrednio na działania marketingowe. Nie od dziś wiadomo, że reklama szeptana to najlepsza forma marketingu. Dobrze przeprowadzona rozmowa będzie świadczyła o naszym zaangażowaniu i profesjonalizmie, o czym klient zapewne wspomni, gdy będzie polecał nasze usługi. Jaką zatem mamy gwarancję, że poleci? Nie można przekładać tej porady jednostkowo. Może się okazać, że klient nie kupi nic i „zmarnuje nasz czas”, a może się okazać tak, że jego znajomy wyda w naszej firmie pokaźną sumę. Każda osoba powinna być traktowana indywidualnie z podejściem, że to właśnie on jest naszym najważniejszym klientem.
Działania na forum w Internecie
Wiele firm unika interakcji publicznych z klientami, głównie w social mediach. Firmy, które aktywnie udzielają się w komentarzach pod swoimi postami, cieszą się znacznie większymi zasięgami i aktywnością użytkowników na swoich profilach. Nie zawsze chodzi o odpowiadanie na pytania i rozwiązywanie problemów, co akurat powinno być priorytetem w takich działaniach. Warto też pokazać, że po drugiej stronie komputera również stoi człowiek, potwierdzając to udziałem w luźnych internetowych dyskusjach, czy działaniach dotyczących RTM przekładających się na dyskusję, o których już pisaliśmy. Ta sama zasada tyczy się popularnych relacji, czy oznaczeniach na zdjęciach m.in. na Instagramie. Dodanie do relacji zdjęcia klienta, który oznaczył nasz produkt sprawi, że poczuje się on wyróżniony, co zachęci innych klientów do relacjonowania korzystania z naszych usług. To obustronna forma promocji. Nasi obserwujący zobaczą klienta, korzystającego z naszych usług, a jego obserwujący zobaczą nas. Polubienia również przyczyniają się bezpośrednio do zwiększania naszych zasięgów i potencjalnej bazy klientów – o tym też nie warto zapominać.
Nieoczywisty kontakt z klientem
Metody o których piszemy, są pośrednim i bezpośrednim kontaktem z klientem. Wszystkie działania przekładają się bezpośrednio na wizerunek naszej firmy. Kontakt z klientem to nie tylko wymiana mailami, ale też dyskusja na inne tematy, z których możliwe, że wyłoni się sprzedaż. Filarem każdej branży jest praca i kontakt z klientem, ponieważ brak klientów nie wróży długiej przyszłości dla naszego biznesu. Warto dbać o relacje, ponieważ nigdy nie wiadomo z kim rozmawiamy.
Zachęcamy do zapoznania się z innymi naszymi artykułami: KLIKNIJ TUTAJ!