Przesyłka standardowa czy niestandardowa? Jakie czynniki mają wpływ na rodzaj paczki?

Przewoźnicy zgodnie ze swoimi regulaminami klasyfikują przesyłki jako standard oraz niestandard. Niezwykle istotne jest stosowania się do zaleceń, aby przesyłki były transportowane bezpiecznie oraz by uniknąć weryfikacji paczek przez przewoźnika. 
Zachęcamy, by co jakiś czas odświeżać wiedzę na temat przesyłek oraz wytycznych od przewoźników, ponieważ przewoźnicy regularnie wprowadzają zmiany. 

Pierwszym czynnikiem, który ma wpływ na rodzaj paczki jest jej kształt

Przesyłka STANDARDOWA 
→ paczka, która posiada regularny kształt
→ jej boki tworzą kąty proste
nie ma żadnych wystających elementów ani zaokrąglonych boków 
→ jest to sześcian lub prostopadłościan 

Każdy inny kształt będzie NIESTANDARDEM. 

Następnie ważny jest jej wymiar

Każdy z przewoźników posiada inne wymiary maksymalne. Dlaczego wymiary dla przewoźnika są tak ważne? → Aby w pełni wykorzystać swoje możliwości logistyczne, wykorzystać maksymalnie miejsce na samochodach, odebrać od klientów jak najwięcej paczek.
Co się stanie jeśli zaniżysz wymiary? 

→ Przewoźnik założy, że (ze względu na małe wymiary) może z danego rejonu odebrać więcej paczek. 
Finalnie okazuje się, że paczki są większe → zajmują więcej miejsca na aucie kuriera → może go zabraknąć dla innych paczek z rejonu, które danego dnia pozostaną nieodebrane. 

Co się stanie jeśli zawyżysz wymiary? 
→ Przewoźnik założy, że może odebrać z danego rejonu mniejszą ilość dużych paczek → paczki okazują się mniejsze → może okazać się, że kurier wróci z częścią pustego samochodu. Niewykorzystane miejsce logistyczne.

Dlatego nigdy nie zaniżaj, ani nie zawyżaj wymiarów.

Jak mierzyć przesyłki?
→ zawsze najpierw pakujemy przesyłkę → opakowanie, paletę, nośnik zawsze wliczamy do wymiarów i wagi przesyłki
kolejno mierzymy i ważymy 
→ mierzymy zawsze najdłuższe krawędzie
→ dopiero teraz składamy zlecenie na portalu podając wymiary rzeczywiste (nigdy nie wpisuj wymiarów “na oko”).

Poniżej linki do artykułów, w których zapoznasz się z wymiarami przesyłek określonymi przez przewoźników.
DHL | DPD | FedEx | UPS | Pocztex | Orlen Paczka | InPost | GLS | Ambro | Geis

Kolejny czynnik to folia stretch

Dlaczego ona tak często zmienia klasyfikację przesyłki na niestandard? 

Należy pamiętać, że sortery obecnie są zautomatyzowane. Paczki są sortowane na taśmach – przesuwają się one po rolkach. W przypadku, gdy przesyłka zapakowana jest w folię stretch może zdarzyć się tak, że folia się odklei i zapląta się w taśmy. To powoduje zatrzymanie się całego sortera, a w związku z tym opóźnienia i straty dla przewoźnika. Taką przesyłkę trzeba ręcznie zdjąć z taśmy, co również wiąże się z dodatkową pracą.

W zrozumieniu działań przewoźników pomoże również odpowiedź na pytanie jak paczki są pakowane folią stretch? 
Zazwyczaj owijane są kilkukrotnie, co może powodować zmiany kształtu, odkształcenia się paczki. Nie każda folia jest też dobrej jakości – może się łatwo odklejać, odstawać i przez to zablokować taśmę. 

Dodatkowo, jeśli jest to kolorowa folia może ona odbić laser, który odczytuje kod kreskowy. Skutkiem tego jest również zatrzymanie całego sortera. 

Zdecydowanie odradzamy pakowanie przesyłek standardowych w folię stretch → większość przewoźników traktuje ją jako NIESTANDARD.

Zapoznaj się z wytycznymi przewoźników:
DHL | DPD | FedEx | UPS | Pocztex | Orlen Paczka | InPost | GLS | Ambro | Geis

Zgodnie z regulaminami przewoźników to nadawca jest odpowiedzialny za prawidłowe pakowanie przesyłek. W przypadku, gdy przesyłka nie zostanie zapakowana zgodnie z wytycznymi przewoźnika kurier może jej nie odebrać i poprosić o przepakowanie, magazyn też może wstrzymać transport takiej paczki i konieczny będzie odbiór jej przez nadawcę / odbiorcę. 

Przesyłka, która będzie posiadała nieprawidłowe wymiary / wagę może zostać zweryfikowana przez przewoźnika na magazynie, dlatego jeśli nie wiesz lub nie jesteś pewien jak najbezpieczniej zapakować przesyłkę, a w Bazie wiedzy nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie, skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta - chętnie pomożemy!

Czy artykuł był pomocny?

8336 wyświetleń

Dopasuj ceny do swojego biznesu
Chcesz mieć lepiej dopasowaną ofertę i niższe ceny przesyłek?
Wypełnij formularz, a my oddzwonimy do Ciebie.
Proszę podać nazwę firmy
Proszę podać NIP firmy
Proszę podać imię i nazwisko
Proszę podać numer telefonu
Ile przesyłek miesięcznie wysyłasz?*
Ile palet miesięcznie wysyłasz?*
Proszę wyrazić zgodę
Dziękujemy za kontakt!
Dostaliśmy Twoje zapytanie.
Nasz Opiekun Klienta skontaktuje się z Tobą jak najszybciej
aby przedstawić Ci indywidualną wycenę przesyłek.