Odprawa celna w UPS

Za pośrednictwem przewoźnika UPS można nadawać przesyłki również poza granicę Unii Europejskiej. 

Należy pamiętać o tym, że w przypadku takiej wysyłki konieczna jest odprawa celna. Odprawie podlegają wszystkie przesyłki, również towary które nie są wysyłane na sprzedaż. Obowiązkiem nadawcy jest załączenie poprawnie uzupełnionych dokumentów do odprawy celnej. 

Wymagane dokumenty do odprawy celnej:
1. Numer EORI (w przypadku firm) - więcej informacji: https://puesc.gov.pl/uslugi/zarejestruj-firme-uzyskaj-numer-eori 
2. Faktura handlowa w przypadku towarów wysyłanych na sprzedaż (sprawdź poniżej, jakie dane koniecznie muszą znaleźć się na fakturze)
3. Faktura PRO FORMA w przypadku towarów niehandlowych (np. próbki, prezenty) o wartości do 950 EUR ← wartość zawsze należy wpisywać, nie można podać 0,00 zł.
W przypadku, gdy towar jest nadawany przez osobę prywatną i wartość na fakturze nie przekracza 950 EUR oświadczenie celne nie będzie wymagane. 
Jeśli towar lub jest wysyłany przez firmę oświadczenia celne muszą zostać załączone
4. Karta odprawy celnej.
5. Upoważnienie celne bezpośrednie.
6. Upoważnienie celne pośrednie.
Uwaga! Do upoważnienia należy dołączyć:
- kopię zaświadczenia o nadaniu numeru statystycznego REGON,
- kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP,
- kopię zaświadczenia o wpisie do KRS lub CEiDG,
- kopię umowy spółki cywilnej lub jej wyciąg zawierający dane o sposobie reprezentacji spółki,
- skan dokumentu WIP i WIT, jeśli posiada.
7. Dowód pochodzenia towaru (pochodzenie towaru ma wpływ na zastosowane później stawki celne).

Na fakturze muszą zostać zamieszczone poniższe informacje:
- numer
- prawidłowe dane nadawcy i odbiorcy,
- czy dane towaru, ilość oraz wartość towaru są zgodne z zamówieniem*,
- wartość towaru wraz z walutą (np. EUR, USD),
- kraj pochodzenia (wyprodukowania) towaru,
- stawka VAT 0% oraz jeśli koszty transportu są wliczone w cenę należy je wyszczególnić na fakturze, 
Dodatkowo faktura powinna być uzupełniona w dwóch językach (m.in. angielskim), oryginał i dwie kopie, każdy egzemplarz musi być podpisany.

Dokumenty należy wydrukować, uzupełnić, podpisać i zamieścić w osobnym kangurku (koszulka na list przewozowy) tak, aby celnik z łatwością miał do nich dostęp, najlepiej obok listu przewozowego. 

Uwaga! 
Należy uzupełnić oba oświadczenia: Upoważnienie celne bezpośrednie oraz Upoważnienie celne pośrednie. 
Pomimo uzupełnienia na fakturze informacji o pochodzeniu towaru należy dodatkowo załączyć dokument, który jest dowodem pochodzenia towaru.

W przypadku wielopaku dokumenty należy załączyć do przesyłki numer 1. 

Dla przesyłki o wartości powyżej 6000 EUR wymagany jest numer Zarejestrowanego Eksprotera (REX) (ang. Customs Authorisation No.)
W przypadku, gdy wartość towaru przekracza 6000 EUR i wymagane jest wystawienie dokumentu EUR 1, nadawca powinien być zarejestrowany w systemie REX. Więcej informacji na ten temat: https://www.podatki.gov.pl/clo/informacje-dla-przedsiebiorcow/pochodzenie-towarow/system-zarejestrowanych-eksporterow-rex/  

Komunikat IE599 (Karta odprawy celnej) - może być konieczny np. w przypadku rozliczenia VAT 0% na fakturze sprzedaży - aby go uzyskać należy na karcie odprawy celnej w pierwszym punkcie zaznaczyć “WYMAGANE JEST WYSTAWIENIE KOMUNIKATU IE599” - przewoźnik wystawi go w ciągu 30 dni od daty dostarczenia przesyłki. 
Jeśli zostanie zaznaczona opcja “NIE JEST WYMAGANE WYSTAWIENIE KOMUNIKATU IE599 A WYSYŁANY TOWAR NIE WYMAGA INDYWIDUALNEJ ODPRAWY CELNEJ” paczka wysyłana jest w tzw. poczcie zbiorczej, taki komunikat nie będzie wystawiony i nie ma możliwości jego uzyskania.

Dokumenty dostępne są do pobrania pod artykułem.

*Wysyłki do Stanów Zjednoczonych – od 12 listopada 2024 r. egzekwowanie przepisów dotyczących niejasnych opisów towarów.

4 września 2024 r. Służba Celna i Ochrony Granic USA (U.S. Customs & Border Protection - CBP) ogłosiła, że niejasne opisy towarów w ramach zaawansowanej kontroli ładunków lotniczych (ACAS) będą odrzucone. Dokładny i szczegółowy opis towaru jest obecnie obowiązkowy w przypadku przesyłek do USA lub tranzytu przez USA.

Od 12 listopada 2024 r. zaczną obowiązywać bardziej rygorystyczne przepisy, w wyniku których, przesyłki z niejasnymi opisami mogą być opóźnione w miejscu pochodzenia.

Opisy przedmiotów muszą być konkretne i precyzyjne, aby mogły zostać uznane za akceptowalne. Opis towaru powinien być taki, aby mógł odpowiedzieć na 3 pytania: 

  • Co to jest?
  • Z czego jest zrobione?
  • Do czego służy?
  • Dodatkowe kwestie związane z towarem to np. płeć w przypadku ubrań, rozmiar butelki na wodę itp.


Więcej wskazówek można znaleźć w przewodniku po akceptowalnych i nieakceptowalnych opisach na stronie internetowej CBPD.

Odprawa celna w DPD Export 
Odprawa celna w FedEx
InPost International - przesyłki międzynarodowe do urządzeń Paczkomat

Czy artykuł był pomocny?

21003 wyświetleń

Dopasuj ceny do swojego biznesu
Chcesz mieć lepiej dopasowaną ofertę i niższe ceny przesyłek?
Wypełnij formularz, a my oddzwonimy do Ciebie.
Proszę podać nazwę firmy
Proszę podać NIP firmy
Proszę podać imię i nazwisko
Proszę podać numer telefonu
Ile przesyłek miesięcznie wysyłasz?*
Ile palet miesięcznie wysyłasz?*
Proszę wyrazić zgodę
Dziękujemy za kontakt!
Dostaliśmy Twoje zapytanie.
Nasz Opiekun Klienta skontaktuje się z Tobą jak najszybciej
aby przedstawić Ci indywidualną wycenę przesyłek.